De kwaliteit van zorg

Bij Tante Toos staat goede zorg voorop. Dat betekent niet alleen dat alles volgens de regels gebeurt, maar vooral dat er écht gekeken wordt naar wat bewoners belangrijk vinden. Iedereen verdient aandacht, respect en de mogelijkheid om zelf keuzes te maken. 

 

Betrokken zorgverleners

Door onze coöperatieve opzet hebben de zorgverleners zelf ook een stem in het beleid en de kwaliteitsstandaarden. Zij bepalen mede hoe de zorg wordt vormgegeven, welke processen belangrijk zijn en hoe we continu kunnen verbeteren. Op die manier blijft de zorg persoonlijk, betrokken en afgestemd op de behoeften.

 

Kwaliteitsbewaking en verbetering 

De kwaliteit van zorg, activiteiten en bedrijfsvoering wordt continu bewaakt, geëvalueerd en waar nodig verbeterd.
Dit gebeurt op verschillende niveaus:

  • De toetsingen van de bedrijfsmatige en administratieve processen.
  • Elk kwartaal een toetsing van de kwaliteit van de zorg- en activiteitenprogramma’s die zijn opgenomen in het Elektronische Patiënten Dossier.
  • Jaarlijkse audits op basis van het Generiek Kompas.
  • Een jaarlijks tevredenheidsonderzoek dat bij cliënten en familie wordt uitgevoerd.
  • Scholingsprogramma voor zorgondernemers en medewerkers.
  • Een jaarlijks evaluatiegesprek met A&F Coöperatie over de kwaliteit van zorg, de bedrijfsvoering, de relatie met de verschillende partijen zoals familie, relaties en medewerkers.
  • Een klachtenregeling die voldoet aan de vereisten van de Wkkgz. Klachten kunnen gemeld worden bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris.


De Vertegenwoordigersraad

Elke Zorgvilla Tante Toos heeft een eigen vertegenwoordigersraad waar de belangen van de bewoners worden behartigd. De vertegenwoordigersraad is een vereniging waar één van uw vertegenwoordigers lid van wordt. En heeft een bestuur met een onafhankelijk voorzitter welke formele inspraak hebben in het beleid van de Zorgvilla Tante Toos. Samen met de vertegenwoordigersraad wordt het project Tante Toos Inclusief opgezet.

 

Klachtenregeling

Mocht er onvrede ontstaan, dan beschikt elke locatie over een klachtenregeling die voldoet aan de eisen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Klachten kunnen gemeld worden bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris, die ervoor zorgt dat iedere klacht zorgvuldig wordt behandeld.